בעזרת ידידו אדואר מאנה (Edouard Manet), מצא קלוד מונה (Claude Monet), בסוף 1871, בית בארז'נטיי (Argenteuil) שבפאתי פריז. המעבר לארז'נטיי בישר את אחד השלבים הפוריים ביותר בקריירה של קלוד מונה – התקופה האימפרסיוניסטית. האימפרסיוניזם התפתח בסוף שנות ה-60 של המאה ה-19, מתוך ניסיון לתאר דמויות מחוץ לבית ובטבע, במצבים יומיומיים ואת השתקפויות האור על-פני עצמים ברגעים שונים ביום. בצורתו הטהורה ביותר, התכתב האימפרסיוניזם עם ציור הנוף - בין הנושאים האהובים על קלוד מונה.
בציורו 'הטיול' (1875), התבטא כישרונו של מונה כצייר נוף וכצייר דיוקנאות כאחד. מונה כמנהגו, ובניגוד מוחלט לחוקי הציור האקדמיים, תיאר את אשתו קאמי (Camille), ובנם, ז'אן (Jean) בן ה-8, בחופשיות והטמיע אותם בסביבתם. היצירה נעשתה באחו (או בגן ביתו של מונה), כנראה במהלך במפגש אחד שארך מספר שעות. באותו יום בהיר וקריר בשלהי האביב, יצאו קאמי וז'אן לטיול. אותם רגעי חטף מובאים במשיכות מכחול חזקות ובצבעים עזים שאפיינו את סגנונו של מונה.
אור השמש מאיר את גבה של קאמי. הוא מלבין את החלק העליון של השמשייה ואת הבד המשתפל במורד גבה. קאמי וז'אן עומדים בראש גבעה קטנה, שמי התכלת מבליטים מעט את צלליתם. הם מביטים במונה שהציב את כן הציור למרגלות התל. לרגליהם צמחיה סבוכה ופרחי בר - רמז להתחדשות הטבע. על שמלתה הלבנה של קאמי מרצדים גווניי אור השמש, הצמחייה והשמיים משתלבים בצבעה הלבן. בניגוד לייצוגים אחרים של קאמי בהם היא נראית פסיבית, מהורהרת ואולי מלנכולית, כאן היא חיה ועוצמתית – בתנועה, כאילו צעדה והסתובבה בפתאומיות. הרוח והעננים ממלאים תפקיד מרכזי ביצירת אותה אשליית תנועה. הרוחות נושבת מכיוונים שונים, מצליפות בצעיפה ומסחררות את שמלתה סביב גופה. השמשייה הופיעה לא פעם בעבודותיו של מונה. היא רווחה בציורים האימפרסיוניסטיים, בעיקר משום שלקראת ציור בחוץ, נהגו נשים לשאת עמן שמשיה כדי להגן על עורן ועל עיניהן. אך תפקידה היה גם טכני: היא יצרה ניגודיות בין האור והצל על פניה ובגדיה של קאמי ורמזה למונה על הכיוון שממנו בא האור. למרות שטשטשה את קווי המתאר של קאמי, והקשתה על מונה לראות בבירור את תווי פניה, היא הקלה עליו כשניסה ללכוד את קרני האור שנשפכות על גופה ולהפיח בה חיות.
הדיוקן הפראי וכמעט מאולתר מרכז את יכולותיו של מונה כצייר וכאימפרסיוניסט ואיש חזון. לא בכדי זכה לשבחים כשהוצג בתערוכה האימפרסיוניסטית השנייה ב-1876.
נתן.
בתמונה: קלוד מונה, הטיול, 1875, שמן על בד, 100×81 ס"מ, נאשיונל גאלרי אוף ארט, וושינגטון.
https://www.nga.gov/collection/art-object-page.61379.html
Gedo, Mary Mathews (30 September 2010). Monet and His Muse: Camille Monet in the Artist's Life
ISBN 9780226284804
https://www.theartstory.org/artist/monet-claude/artworks/
Comments