יצירה דתית עמוקה או ציור נוף זול? הצלב בהרים הוזמן מהצייר הגרמני, קספר דויד פרידריך (Caspar David Friedrich), לכבוד טירת דאצ׳ן שבצפון בוהמיה. ביצירה מתואר הר גבוה ובפסגה צלב. ברקע בוקעות קרני אור חזקות כמעט דמיוניות.
אופי היצירה עשוי להטעות, לא מדובר בדיוקן דתי אלא בציור נוף, שאז נתפס כזול יותר בערכו. לדיוקנאות (גם לאלו בעלי אופי דתי) היו כללי תיאור ברורים שבאו להאדיר את בן האנוש ולהכפיף אליו את הטבע ולא להפך. מידותיה האנכיות של היצירה התאימו לאלו של דיוקן ולא לציור נוף שהיה בדרך כלל אופקי. בניגוד למקובל, ההר תואר כצללית חסרת נפח לעומת הפרטים המדויקים שעליו. מעמדת התצפית בחזית כיוונו המהופך של הצלב מאלץ את העין להביט אל מעבר לחזית. בגובה כזה, אמור האופק להתגלות מעבר לפסגה.
אולם קרני השמש נותנות את התחושה שאנו עומדים מתחת לצלב וההר ניצב בינינו ובין השמש. מנקודה זו, לא ניתן לראות את צבעו הזהוב של ישו על הצלב מפני שאין לאור השמש אפשרות להאיר עליו מלמטה. האיזון החזותי של היצירה מופר והצופה עשוי לקבל את התחושה שהוא נלכד בין הקרוב לרחוק ומתקשה להתבונן ביצירה כמכלול או להתרכז בפרטיה. כדי לחתום את יצירתו, פנה פרידריך לפסל גוטליב קריסטיאן קוּן בבקשה לגלף מסגרת ומעמד ליצירה (תמונה בתגובות). בתחתית המסגרת גילף קוּן, שיבולי חיטה, ענבים ואת עין האלוהים. את הקשת העילית גילף בצורת כפות תמרים ועיטר אותה במלאכים ובכוכב שהוסיפו לממד הדתי של היצירה.
בהצגת טרום הבכורה של היצירה בסדנתו, הציב פרידריך את הציור על שולחן קטן מכוסה במפה שחורה ובצד העמיד מנורה שתדמה אווירה מעומעמת של כנסייה ועורר מבוכה בקרב הצופים שתהו אם מדובר ביצירה דתית ומעוררת יראה, או בציור נוף פשוט - הסערה לא איחרה לפרוץ ובביקורת שהתפרסמה בגיליון ינואר 1809 של כתב-העת Die Zeitung für die elegante Welt, גינה מבקר האמנות פרידריך פון ראמדור את ניסיונו של קספר דויד פרידריך לטעון את הטבע הפשוט במשמעות דתית. למרות שהיום איננו מתרגשים מאופיה של היצירה, יצירתו של פרידריך לא התקבלה בזמנו. המסגרת, הטכניקה והעמדת היצירה העידו על ניסיונו להדוף את מוסכמות הציור וחוקי האקדמיה, כפי שעשה לא פעם. האם הצליח?
נתן.
בתמונה: קספר דויד פרידריך, הצלב בהרים (אלתר דאצ׳ן), 1807, שמן על בד, 115×110 ס”מ, גמלדה-גלרי, דרזדן.
Holt, Elizabeth Basye Gilmore. The Triumph of art for the public: the emerging role of exhibitions. New York: Anchor Press, 1979. Koerner, Joseph Leo. Caspar David Friedrich and the subject of landscape. London: Reaktion books, 1990.
Comments